Cabinet logopedic in sectorul 3, zona Dristor. Experienta de 15 ani in logopedie si psihopedagogie speciala.

Programeaza acum o consultatie gratuita pentru o evaluare sumara si consiliere logopedica. 0731.015.327 / cabinetlogopedic@gmail.com

vineri, 6 februarie 2015

Sa faci podul din picioare sau Spune, odata, Rrrrr, nu îîîî sau L!

Am observat de-a lungul timpului ca foarte multi dintre adultii care s-au prezentat cu micutii la cabinetul logopedic pentru evaluare si terapie, mamici, tatici, bunici, matusi, etc., sunt cel mai adesea ingrijorati de faptul ca micutul "pacient" nu vrea sub niciun chip sa-l spuna pe R.

Poate fi oricat de peltic, dar opune rezistenta cu obstinatie atunci cand i se atrage atentia intr-un mod insistent ca nu se spune "la levedele" ci "la rrrevederrre" sau ca se spune corect "Rradu" in loc de exasperantul "iadu".

               Probabil si din cauza foaimoasei poezii "Râu răţuşcă, rămurică, Rică nu ştia să zică", multi dintre parintii sau apartinatorii copiilor care se prezinta la cabinetul logopedic, sunt de parere ca dificultatile copilului in pronuntia sunetului R mai importante decat alte dificultati de pronuntie, exagerand importanta sunetului R. Astfel, solicitarea lor include "rezolvarea" cu prioritate a acestei "probleme".

Abordarea acestor parinti sau apartinatori care tind sa ignore tabloul complex al dificultatilor de pronuntie pe care le intampina copilul, se concentreaza pe restabilirea importantei fiecarui sunet afectat. De asemenea, trebuie sublinat si faptul ca este de preferat ca sunetele sa se corecteze "pe rand" si "la randul lor", in functie de specificul tulburarilor si de particularitatile fiecarui copil in parte.

              Tuturor parintilor le explic pe scurt micile secrete ale pronuntiei sunetului R (românesc) si le recomand ca masura de "prim-ajutor" sa nu mai forteze copilul sa spuna cu tot dinadinsul "rrrr". Motivul este unul foarte simplu: cel mai adesea, rezultatul eforturilor este contrar asteptarilor si dimpotriva, copilul va pronunta din ce in ce mai "departe de adevar" sunetul R, spre disperarea parintilor care vor considera ca acest esec se datoreaza lenei sau incapatanarii copilului. Nimic mai fals. Si totusi... Au repetat sute de cuvinte cu R (la inceput, la mijloc, la sfarsit). De ce nu apar rezultatele?

Raspunsul la aceasta intrebare nu este simplu. Dar, cel mai adesea, tehnica de a forta pronuntia sunetului R nu da rezultatele scontate - atunci cand copilul nu este inca pregatit sa pronunte acest sunet (care apare, de regula, printre ultimele in dezvoltarea normala a limbajului). Pot exista si cauze fizice care impiedica pronuntia corecta a sunetului R (printre cele mai frecvente cauze enumeram: frenul lingual foarte scurt, musculatura linguala rigida, dirijarea deficitara a aerului si mai rar, diverse malformatii ale aparatului fono-articulator).

              Daca ti-ar propune cineva sa faci podul din picioare, dupa modelul unui gimnast oarecare, ai accepta? Daca tu nu poti face podul fara niciun fel de pregatire, atunci de ce crezi ca un copil ar putea spune un R "de vis" doar pentru ca i-ai aratat ca tu stii sa spui rrrrr?

Etapa cea mai importanta in corectarea/impostarea sunetului R este pregatirea prealabila a copilului. Este exact ceea ce fac si sportivii inainte de a se apuca de gimnastica, sarituri si alte minunatii: incalzirea si exercitiile pregatitoare. Etapa de incalzire a aparatului fono-articulator poate dura, in functie de particularitatile fiecarui copil (dar si ale familiei din care provine), de la cateva zile, la cateva luni... sau mai multe luni.

Dupa un timp, mult asteptatul R va aparea, fie spontan, fie cu ajutorul altor exercitii specifice. Dar cel mai adesea, apare spontan, spre satisfactia tuturor celor implicati!